Atelie flytter inn i Tullinløkkas nye kulturscene

Gras ligger på hjørnet i Kristian Augusts gate 14 , rett over gata fra Nasjonalgalleriet

Vi har fått nytt utstillingsrom hos Gras, Tullinløkkas nye kulturscene. Vi gleder oss til enda flere utstillinger og lanseringer i tiden fremover!

Fra pop-up til kunst- og vinbar

Under pandemien for nesten to år siden ble Atelie kontaktet av Storebrand Eiendom som ønsket å vise kunst i et lokale som sto tomt i Vikaterrassen.

Det begynte som et pop-up-konsept, men utviklet seg til å bli et sted der vi hadde utstillinger og arrangementer, og etter hvert også en slags kunst- og vinbar.

Selv om vi først og fremst er en digital plattform, er det veldig verdifullt for oss å ha et fysisk visningsrom og en møteplass for kunstnere og kunstinteresserte. Da den midlertidige leieavtalen i Vikaterrassen nærmet seg slutten begynte vi å se på mulighetene for en mer permanent løsning for å opprettholde aktiviteten med utstillinger og arrangementer.

Dette utgangspunktet var grunnen til at vi kontaktet noen av folkene bak Flott Gjort, som vi hadde blitt bedre kjent med under vårt kunst- og vinbar-eksperiment.

Fra snikåpningen og applanseringen på Gras. Foto: Flott Gjort

En ny møteplass for kulturutveksling

Flott Gjort utvikler, bygger og driver utesteder og møteplasser, og står blant annet bak Becco, Trekanten og Bakkekroen. Både Atelie og Flott Gjort så mye potensiale i et samarbeid.

De er en gjeng med utrolig kreative og flinke folk. I tillegg til å ha et stort fokus på bærekraft er også kunst og kultur en viktig del av møteplassene de skaper og driver. Vi diskuterte flere spennende ideer om samarbeid. Da det ble klart at de skulle åpne et helt nytt sted på Tullinløkka med eget gallerirom, konkluderte vi ganske raskt med at det var et perfekt sted å begynne.

Atelie sitt nye utstillingsrom

Stedet heter Gras og ligger mellom to akser med anerkjente forlag på den ene, og med Tronsmo og Norlis Antikvariat på den andre, og blir et sted for et bredt spekter kunst, litteratur og musikk, med en kaffebar/cocktailbar i front, scene, galleri og etter hvert også en klubb i kjelleren.

Atelie flytter inn i gallerirommet, som blant annet består av elementer fra gamle Nasjonalgalleriets magasiner, og som antakelig er stedets beste rom med originalt glasstak og et nydelig, naturlig lys. For Flott Gjort er det perfekt å få Atelie inn som samarbeidspartner og en kjerne i Gras, som skal bli en spennende møteplass for kulturutveksling, sier Tina Aasen, Kommunikasjonsansvarlig i Flott Gjort

Gjennom samarbeidet med Flott gjort kommer vi til å satse mer på fysiske utstillinger og arrangementer fremover, noe vi gleder oss veldig til!

Fra snikåpning/applanseringen i april. Gras vil by på matservering, kaffe- og coktailbar, scene med kulturelle innsalg mm.

Sign up for our newsletter

Get curated art recommendations, updates, and alerts on new releases.

© Atelie 2026